ORANG BESAR.

Laporan: Tim Redaksi
Sabtu, 28 Juli 1923 | 12:00 WIB
ORANG BESAR.
ORANG BESAR.

SinPo.id - Siapatah jang tida kagoemin orang besar ? Dalem kita poenja boekoe- boekoe hikajat teroetama ditjatet nama- namanja orang besar. Tapi orang jang bagimanatah hai oes dinamaken orang besar, ada mendjadi satoe pertanjahan. Boeat ini orang poenja pendapetan ada roepa-roepa, dan kita ada moefakat pada pendapetannja Ur. Robinson, satoe antara djoeroe pemikir Amerikaan jang terkenal. „Orang besarn ia kata, ”jalah orang jang dalem satoe atawa banjak hal berlaenan dari orang-orang jang kabanjakan. Ia ada itoe kabranian boeat badepin bahajanja dan pikoel kasoekeran nja tentang djadi loear biasa. Ia moesti brani hadepin bahaja lantaran kita-orang takoet djadi orang jang loear biasa, la bisa djadi tida dapet kahormatan dalem negrinja dan di djemannja sabegimana orang-orang jang loear biasa salamanja tida dimengarti oleh orang- orang jang laen. Tentang ditjatji dan dikoetoek abis-abisan diasingken, di- ‘ moesoeh i n, dioesir, dipendjara, dibakar atawa disalib adalah nasibnja orang- orang jang sekarang dipandang paling besar.

”Kita-orang roepanja masi blon djoega mengarti. Kita-orang selamanja ber- sadia boeat tjela atawa hoekoem orang jang brani berboeat jang laen dari biasa?baek dalem hal memikir maoepoen dalem hal bakerdja. Professor Dewey bilang, boeat satoe orang jang mengoetjap trima kasi pada Toehan lantaran ia soeda berbeda dari laen-laen orang, ada sariboe orang jang mengoetjap trima kasi pada Toehan lantaran marika broentoeng soeda sama dengen tetangga-tetangganja hingga tida ada jang perhatiken. Kita-orang acla saoepama berdjalan dengen berbaris rata dan siapa jang brani moentjoel lebi doeloe laloe ditoeding oleh rame-rame hingga hatinja djacli koentjoep lagi. Orang jang brani ngedoeloein dengen keras disoeroe balik dan berendeng lagi.

„Tjoema sedikit sekali antara kita- orang jang maoe studie penghidoepan- nja orang-orang besar, atawa timbang marika poenja hak boeat dapetken itoe poedjian jang orang banjak soeda ka- siken pada marika. Tjoema dengen itoe djalan kita-orang bisa dapet kafaedahan dari orang-orang besar, dan kita-orang poenja hati bisa djadi besar lagi apa- bila hadepin kasoekeran-kasoekeran jang seperti marika soeda hadepin wak toe tida disatoedjoe oleh marika poenj sesama.

”Dari perbawa natuur kita-orang me mang ada pengetjoet, samentara kita orang poenja onderwijs ada memadjoe ken tentang djadi sama dengen orang- orang laen dan menjegah segala apa Jan§ origineel. Sebabnja jang teroetama jalah kita ingin orang-orang djadi noe- roet, perboeatan dan pikirannja gam* pang dibade, dan meringanken pada kita. I-thica dan moraliteit jang biasa cliadjarken pada kita-orang kebanjakan ada bersifat melarang berboeat boekan mengandjoerin berboeat.

”tapi, sasoeatoe orang antara kita sabenernja masing-masing ada berlaenan, baek dari natuur maoepoen. dari pengalaman, rida ada doea orang antara kita jang sama betoel dalem perasahan kabiasahan dan kasoekahan; tapi kita djarang sekali brani njataken kita poenja sifat jang berlaen- an dari orang-orang jang laen kita selaloe maoe oendjoek kita poenja sifat-sifat jang bersamahan. Dalem antero hikajatnja ini alam, tida ada saorang jang precies sama dengen kaoe atawa akoe, dan bakal tida ada orang jang demikian sampe di achir djeman. Boeat bikin kita poenja penghidoepan , djadi besar, kita koedoe brani boektiken capaciteit jang sasoeatoe orang antara kita ada poenjaken. Tentang studie penghidoepannja orang-orang besar jalah tentang studie dan mendoesin tentang sanget djarangnja orang-orang jang, sekalipoen selaloe ditjegah dan dihalangin, teroes brani oendjoek dan boektiken marika poenja kamampocan sendiri.

„Jang dinamaken Besar, djika kita tjoba analyseer sampe di dasarnja,, jalah kabranian — kabranian berlaenan dari anggepan-anggepan koeno, standaard-standaard koeno dan tjara-tjara jang soeda koeno dalem hal berboeat atawa bakerdja. Ini kabranian ada djadi element jang teroetama an- tara samoea jang kita dengen kasar namaken capaciteit. Djika kaoe tida nanti mendjadi orang besar atawa kaoe poenja penghidoepan tida nanti men- djadi agoeng. Achirnja kaoe bole djadi lebih broentoeng, atawa djacli lebih melarat. Akoe bilang bisa djadi lebih melarat, kerna thabib-thabib sekarang dapet kenjatahan bahoewa sadjocmbla besar kamelaratan dan penjakit ada kasoedahan nja saroepa ketja tjatan jang dinamaken „inferiority complex” ? jaitoe koerang pertjaja pada diri :sendiri, dan tida dapet rasaken betoel kakoeatan besar jang beracla dalem diri kita.

„Kita ada bener waktoe kita meng- anggep jang kita ada mempoenjai lebih banjak kamampoean dari jang kita bisa oendjoek. Kita belon perna men- clapet poedjian jang satimpal dari orang laen. Harganja kita poenja diri ada lebih besar dari jang orang laen maoe akoeh. Kita-orang oemoemnja ada merasa begitoe. Djadi, bagi kita poenja diri sendiri, kita samoea ada besar dan kita ingin orang laen dapet liat bahoewa keadahan-keadahan jang tida kabe toelan proentoengan latjoer, kadoedoekan djelek, orang laen poenja mengiri, moesoeh poenja dengki, kakoerangan sympathie — bikin kita djadi gagal boeat moentjoel lebih atas dari orang-orang jang laen.

„Apabilah di doenia ada lebih merdika dan lebih kasi kalaloeasahan boeat perboeatan jang berlaenan, lebih bargain segala apa jang berlaenan dan individualiteit/nistjaja djadi lebih banjak orang jang boleh dinamaken besar, kerna jang dinamaken besar boekan tjoema kabranian boeat mentjil kaloear dari perdjalanan koeno dan kebiasahan jang soeda lama, tapi djoega ada bersifat meloeasken apa-apa jang tadinja tida diperhatiken dan dipandang ketjil. Satoe achli wetenschap poenja penglihatan tadinja tida berbeda dari penglihatan nja orang-orang laen, tapi ia awasin lebih teges dan dapet liat lebih banjak, dan achirnja ia dapet kanjatahan bahoewa barang-barang tida lagi mengoendjoek roeman nja seperti doeloe ia liat. Demikian djoega satoe filosoof, dan demikian djoega satoe penjair, Satoe kunstenaar dapat liat apa-apa dalem warna atawa roman jang órang laen tida liat! Sasoeatoe orang antara kita ada besar kaloe sadja kita bisa liat dan kerdjaken itoe bahan jang bisa dibikin dan jang tida berwates tersemboeni diantara dan cli sakiter kita.”

 

Siapatah jang tida kagoemin orang besar ? Dalem kita poenja boekoe- boekoe hikajat teroetama ditjatet nama- namanja orang besar. Tapi orang jang bagimanatah hai oes dinamaken orang besar, ada mendjadi satoe pertanjahan. Boeat ini orang poenja pendapetan ada roepa-roepa, dan kita ada moefakat pada pendapetannja Ur. Robinson, satoe antara djoeroe pemikir Amerikaan jang terkenal. „Orang besarn ia kata, ”jalah orang jang dalem satoe atawa banjak hal berlaenan dari orang-orang jang kabanjakan. Ia ada itoe kabranian boeat badepin bahajanja dan pikoel kasoekeran nja tentang djadi loear biasa. Ia moesti brani hadepin bahaja lantaran kita-orang takoet djadi orang jang loear biasa, la bisa djadi tida dapet kahormatan dalem negrinja dan di djemannja sabegimana orang-orang jang loear biasa salamanja tida dimengarti oleh orang- orang jang laen. Tentang ditjatji dan dikoetoek abis-abisan diasingken, di- ‘ moesoeh i n, dioesir, dipendjara, dibakar atawa disalib adalah nasibnja orang- orang jang sekarang dipandang paling besar.

”Kita-orang roepanja masi blon djoega mengarti. Kita-orang selamanja ber- sadia boeat tjela atawa hoekoem orang jang brani berboeat jang laen dari biasa?baek dalem hal memikir maoepoen dalem hal bakerdja. Professor Dewey bilang, boeat satoe orang jang mengoetjap trima kasi pada Toehan lantaran ia soeda berbeda dari laen-laen orang, ada sariboe orang jang mengoetjap trima kasi pada Toehan lantaran marika broentoeng soeda sama dengen tetangga-tetangganja hingga tida ada jang perhatiken. Kita-orang acla saoepama berdjalan dengen berbaris rata dan siapa jang brani moentjoel lebi doeloe laloe ditoeding oleh rame-rame hingga hatinja djacli koentjoep lagi. Orang jang brani ngedoeloein dengen keras disoeroe balik dan berendeng lagi.

„Tjoema sedikit sekali antara kita- orang jang maoe studie penghidoepan- nja orang-orang besar, atawa timbang marika poenja hak boeat dapetken itoe poedjian jang orang banjak soeda ka- siken pada marika. Tjoema dengen itoe djalan kita-orang bisa dapet kafaedahan dari orang-orang besar, dan kita-orang poenja hati bisa djadi besar lagi apa- bila hadepin kasoekeran-kasoekeran jang seperti marika soeda hadepin wak toe tida disatoedjoe oleh marika poenj sesama.

”Dari perbawa natuur kita-orang me mang ada pengetjoet, samentara kita orang poenja onderwijs ada memadjoe ken tentang djadi sama dengen orang- orang laen dan menjegah segala apa Jan§ origineel. Sebabnja jang teroetama jalah kita ingin orang-orang djadi noe- roet, perboeatan dan pikirannja gam* pang dibade, dan meringanken pada kita. I-thica dan moraliteit jang biasa cliadjarken pada kita-orang kebanjakan ada bersifat melarang berboeat boekan mengandjoerin berboeat.

”tapi, sasoeatoe orang antara kita sabenernja masing-masing ada berlaenan, baek dari natuur maoepoen. dari pengalaman, rida ada doea orang antara kita jang sama betoel dalem perasahan kabiasahan dan kasoekahan; tapi kita djarang sekali brani njataken kita poenja sifat jang berlaen- an dari orang-orang jang laen kita selaloe maoe oendjoek kita poenja sifat-sifat jang bersamahan. Dalem antero hikajatnja ini alam, tida ada saorang jang precies sama dengen kaoe atawa akoe, dan bakal tida ada orang jang demikian sampe di achir djeman. Boeat bikin kita poenja penghidoepan , djadi besar, kita koedoe brani boektiken capaciteit jang sasoeatoe orang antara kita ada poenjaken. Tentang studie penghidoepannja orang-orang besar jalah tentang studie dan mendoesin tentang sanget djarangnja orang-orang jang, sekalipoen selaloe ditjegah dan dihalangin, teroes brani oendjoek dan boektiken marika poenja kamampocan sendiri.

„Jang dinamaken Besar, djika kita tjoba analyseer sampe di dasarnja,, jalah kabranian — kabranian berlaenan dari anggepan-anggepan koeno, standaard-standaard koeno dan tjara-tjara jang soeda koeno dalem hal berboeat atawa bakerdja. Ini kabranian ada djadi element jang teroetama an- tara samoea jang kita dengen kasar namaken capaciteit. Djika kaoe tida nanti mendjadi orang besar atawa kaoe poenja penghidoepan tida nanti men- djadi agoeng. Achirnja kaoe bole djadi lebih broentoeng, atawa djacli lebih melarat. Akoe bilang bisa djadi lebih melarat, kerna thabib-thabib sekarang dapet kenjatahan bahoewa sadjocmbla besar kamelaratan dan penjakit ada kasoedahan nja saroepa ketja tjatan jang dinamaken „inferiority complex” ? jaitoe koerang pertjaja pada diri :sendiri, dan tida dapet rasaken betoel kakoeatan besar jang beracla dalem diri kita.

„Kita ada bener waktoe kita meng- anggep jang kita ada mempoenjai lebih banjak kamampoean dari jang kita bisa oendjoek. Kita belon perna men- clapet poedjian jang satimpal dari orang laen. Harganja kita poenja diri ada lebih besar dari jang orang laen maoe akoeh. Kita-orang oemoemnja ada merasa begitoe. Djadi, bagi kita poenja diri sendiri, kita samoea ada besar dan kita ingin orang laen dapet liat bahoewa keadahan-keadahan jang tida kabe toelan proentoengan latjoer, kadoedoekan djelek, orang laen poenja mengiri, moesoeh poenja dengki, kakoerangan sympathie — bikin kita djadi gagal boeat moentjoel lebih atas dari orang-orang jang laen.

„Apabilah di doenia ada lebih merdika dan lebih kasi kalaloeasahan boeat perboeatan jang berlaenan, lebih bargain segala apa jang berlaenan dan individualiteit/nistjaja djadi lebih banjak orang jang boleh dinamaken besar, kerna jang dinamaken besar boekan tjoema kabranian boeat mentjil kaloear dari perdjalanan koeno dan kebiasahan jang soeda lama, tapi djoega ada bersifat meloeasken apa-apa jang tadinja tida diperhatiken dan dipandang ketjil. Satoe achli wetenschap poenja penglihatan tadinja tida berbeda dari penglihatan nja orang-orang laen, tapi ia awasin lebih teges dan dapet liat lebih banjak, dan achirnja ia dapet kanjatahan bahoewa barang-barang tida lagi mengoendjoek roeman nja seperti doeloe ia liat. Demikian djoega satoe filosoof, dan demikian djoega satoe penjair, Satoe kunstenaar dapat liat apa-apa dalem warna atawa roman jang órang laen tida liat! Sasoeatoe orang antara kita ada besar kaloe sadja kita bisa liat dan kerdjaken itoe bahan jang bisa dibikin dan jang tida berwates tersemboeni diantara dan cli sakiter kita.”

BERITALAINNYA
BERITATERKINI