OMAR KHAYYAM.
SinPo.id -Antara penjair-penjair dari Perzie jang terkenal moesti diseboet Omar Khay- yam jang terlahir dalem taon 1050 di Naishapur dalem bilangan Khorassan. Omar Khayyam boekan sadja acla satoe penjair tetapi djoega satoe orang terpladjar jang jakinken roepa-roepa ilmoe sebagi algebra dan geometrie, ilmoe bintang (astronomie) dan philosophic. la poenja boekoe tentang algebra dan geometrie sampe di ini masa — maski- poen ia hidoep ampir sari boe taon jang laloe — masi acla. Sakean lamanja ia pegang djabatan achli-bintang dari astana shah-shah di Perzie.
l.’api boekan. sebagi saorang terpladjar di ini djeman Omar Khayyam terke- nal?hanja sebagi penoelis dari „Rubaiyat" (Kwatrynen) jalah sair-sairan pendek jang masing-masing mempoenjai ampat garisan. Lantaran bahasa Perzie tiada banjak jang bisa di loear Perzie, tentoelah ia poenja nama tiada aken begitoe dikatahoei, kaloe tiada ada bebrapa orang Europa perloeken salin ;ini sair-sairan ka dalem iaorang masing-masing poenja bahasa. Antara ini penjalin-penjalin Barat pertama moesti diseboet Edward Fitz- gerald, saorang Inggris jang telah beroentoeng bisa tangkep sarinja Omar Khayyam poenja ”Rubaiyat”. Kabanjakan salinan ada seperti boe- nSa Jang tinggal romannja sadja dan soeda hilang haroemnja?tetapi Fitzgerald poenja salinan boleh dibilang ada sabaliknja : Romannja ia tiada begitoe perhatiken, teroetama tjoba ”tangkep” haroemnja.
Maka djoega Jaseph Jacobs ada toelis dalem ia poenja ”Rose Garden of Persia” ? „Fitzgerald represented the spirit of Rubaiyat, rather than their actual contents”. Salaennja Fitzgerald?djoega John Payne telah salin toelisannja Omar Khayyam kadalem bahasa Inggris. Djpega dalem bahasa Olanda satoe penoelis telah tjoba salin Omar Khay- yam poenja „Rubaiyat”. Tapi oemoemnja orang anggep Fiiz- gerald jang paling beroentoeng lantaran paling bisa bikin itoe baoe haroem dari sairan-sairan terseboet melengket dalem ia poenja salinan.
Omar Khayyam poenja ”Rubaiyat” ada berdasar atas perasa han jang rada- rada seebh lantaran pengidoepan ada begitoe pendek dan manoesia tiada bisa rasaken kaberoentoengan lama. Manoesia ada sebagi machloek jang tjoema dikasi tjitjipin minoeman an'g- goer clan sabelonnja merasa poewas moesti berlaloe. Seperti dibilang Omar Khayyam ada saorang terpladjar tinggi tetapi poen pengatahoean roepa-roepanja tiada bisa kasi perasahan tjoekoep padanja sebagi djoega I’aust dalem Goethe poenja ka- rangan jang terrnashoer.
Manoesia selidiki ini selidiki itoe, tetapi hasilnja tiada brapa; manoesia ada seperti orang jang masoek darisatoe pintoe dan pengabisan sasoedanja terpoeter-poeter pergi-dateng .... moesti kaloear dari itoe pintoe djoega. Pengatahoean manoesia ada seperti satoe astana jang sampe loewas tetapi ....tiada ada temboesannja hingga saban-saban orang moesti kaloear lagi dari pintoe jang tadinja orang boeat masoek ... Kaloe orang beranggepan .begitoe tentoe sadja tiada bisa taro harga banjak atas barang-barang dalem pengi- doepan dan lantaran ini orang djadi mempoenjai pemandangan jang goerem atas pengidoepan jang .... begitoe pendek clan tiada tentoe.
Ini perasahan sedih ternjata dalem sairan ka XVI dan XXIII (salinannja Fitzgerald): „Think, in this batter'd Caravanserai, Whose Doorways are alternate Night and Day, How Sultan after Sultan with his Pomp, Abode his Hour or two, and went his way". ”Ah, make the most of what we yet may spend, Before we too into the Dust descend ; Dust into Dust, and under Dust, to lie, Sans Wine, sans Song, sans Singer, and — sans End ;n Atawa kira-kira : „Fngetlah, kita poenja pengidoepan ada seperti tempat mengaso di pada n g pasir. Malem dan siang dateng dan pergi berganti- ganti. Sultan poenja sultan dengen ia poenja kabesaran berdiam satoe doea djam dan kamoedian liwat ... boeat salama-lamanja.’’
„Ah, maoe apa pikirin kemaren atawa besok, marilah hidoep sekarang sabelonnja kita mendjadi deboe kombali. Deboe jang berbalik mendjadi deboe lagi dan moesti meri'ggletak di bawah deboe : Zonder minoeman, zonder njanjian clan zonder . . . achirnja!”Dalem sairan jang ka XL1X ia ban- dingken kita poenja pengidoepan dengen satoe papan tjatoer?jang terbagi dalem kotak-kotak jang item dan poeti. Itoe kotak-kotak ada sebagi siang dan malem ..... Dalem permaenan tjatoer ada radja, ada radja prampoean; ada soldadoe, ada panglima seperti djoega dalem pengidoepan.
Tetapi sahabisnja orang maen semoea —sang radja bersama ia poenja per- misoeri, sang panglima dengen ia poenja soldadoe — diangkat kombali dari papan tjatoer dan........... dilemparken dalem doos. Begitoepoen dalem papan tjatoer jang orang nama ke n Pengidoepan. ?/Tis all a Chequer-board of Nights and Days Where Destiny with Men for Pieces plays : Hither and thither moves, and mates, and slays, And one by one back in the Closet lays”. Manoesia seperti lontjat pergi-dateng atas papan tjatoer dari Pengidoepan, sabentar kamari sabentar lagi kasana tapi achirnja satoe persatoe didjebloesin dalem satoe doos ....
Apa sebabnja Omar Khayyam poenja pikiran begitoe sedih dan seperti tiada poenja harepan «apa-apa lagi dari pengidoepan ? Boleh djadi. lantaran ia poenja tanah aer (Perzie) mendapet kasoesahan, lantaran desakannja orang Toerki di itoe masa. Boleh djadi ia poenja kapertjajahan atas kaadilan mendjadi linjap lantaran meliat nasibnja bebrapa ia poenja sobat :Jang satoe mendjadi ferdana mantri dan dapet kakwasahan besar dan kamoedian ilang pangkat clan kabesaran ;jang laen mendjadi kapala rampok dan pemboenoe .... meninggal dalem oesia tinggi zonder dapet hoekoeman apa-apa.
Boleh djadi djoega — seperti soeda ditoetoerken — ia tiada dapet perasahan tjoekoep dari pengatahoean ... Manoesia toch tiada bisa lebih dari manoesia : „I came like Water, and like Wind I go ...” Atawa: „Seperti aer akoe mendatengin, dan seperti angin akoe terbang pergi.” Kaloe orang batja Omar Khayyam poenja ”Rubaiyat” jang sedih, orang djadi inget perkatahannja Francis Thompson, satoe penjair Inggris jang roepa-roepanja pocn moesti menang- goeng banjak soesa dalem pengidoepannja : „ we are born in other’s pair»* And perish in our own.” Atawa : „Kita dilahirken dalem laen orang poenja kasangsarahan, dan kita meninggal lantaran sangsara sendiri.”
I-'IAT VOLUNTAS.

