Kakoeasahan soedagar di blakang pamerentahan

Laporan: Sinpo
Sabtu, 03 September 2022 | 07:43 WIB
Koran Sin Po 3 September 1932 (SinPo.id/Monash Universitiy)
Koran Sin Po 3 September 1932 (SinPo.id/Monash Universitiy)

Cerita oligarki negara-negara barat di era kolonial diungkap kora Sin Po edisi 3 September 1932. Dalam laporannya, koran terbitan Tiong Hwa peranakan berbahasa Melayu itu memetakan oligarki kapitalisme di sejumlah negara dunia “Kakoeasahan soedagar di blakang pamerentahan”.

“Ini kongsi gretan raksasa kasi pindjem doeit pada taebrapai negri jang kasoekeran dl Balkan dan di Amerika dengen perdjandjian ia poenja gretotn moesti dikasi hak[1]ha'ki loear biasa. Di Balkan ada negri dimana. Jiang jang goenaken aansteker pake totoe api bisa dihoekoem, sebab tida boleh saingin. Kreuger poenja gretan” tulis koran yang pertama kali mempopulerkan kata “Indonesia” itu.

SinPo.id -  FSI BARAT a'da bebrapa kongsi[1]kongsi raksa'sa jang besar se[1]kali pengaroenja dan jang bikin itoe pengaroe djadi semingkin loeas dengen adaken persariketan. Bagimana aaitoe kongsi poenja pengaroe ada begitoe besar hingga bisa prentah satoe negri menan[1]dak menoeroet iapoenja lagoe, di[1]oendjoek oleh itoe kongsi gretan dari Ivar Kreuger almarhoem.

Ini kongsi gretan raksasa kasi pindjem doeit pada taebrapai negri jang kasoekeran dl Balkan dan di Amerika dengen perdjandjian ia poenja gretotn moesti dikasi hak[1]ha'ki loear biasa. Di Balkan ada negri dimana. Jiang jang goenaken aansteker pake totoe api bisa dihoekoem, sebab tida boleh saingin. Kreuger poenja gretan.

Di Peru, Kreuger di[1]kasi sematjem monopolie, hingga di sana harganja satoe batang' gretan kira-kira satoe perampat cent atawia! satoe doos kira-kira 15 cent! Pengaroenja kongsi-kongsi mi[1]ni ak tanah poen ada besar sekali, begitoepoen pengaroe dari kongsi[1]kongsi sendjata jang taaroe ini ka[1]barnja hendaikl bikin gagal atawa kaloet conferentie p-erloetjoetan sendjata di Geneve.

Pada1 Verlag der Wiener Volks[1]buchhandlung telah terbit doea Kunst ïtaliaansch ..........di Batavia. 1. Koeboeran dari familie Khouw Oen Giok di Batavia jang dibikin oleh „Ai Marmi Italiani” ada koe[1]boeran particulier paling mahal di Java dan kabarnja di doenia, sebab biarpoen Rockefeller poenja koeboeran harganja tida sampe ƒ 200.000.......... 354 boekoe jalah ”Die Grossmachte der Finanz und Industrie” dari Ilse Kulcsar dan ”Das Werden der WUtwirtschaft” oleh Hans Adler 2. Satoe pemandangan rlcket dari itoe mausoJeum. 3. Satoe patoeng jang djadi sym[1]bool dari waktoe ketjil. 缸貉 dimana politiek diiri kongsi-kongsi dag-ang besar di doenia dibeber dengen terang. Sala £at0'2 kcngsi raksasa ada 4. „Waktoe moeda”. ,,I. G.

Farbenindustrie" di Duitsch[1]land jalah persariketan fabriek[1]fabriek tjat dan sebaginja dengen kapitaal 1100 millioen mark (ato!wa satoe riboe millioen schil[1]ling lebih banjak dari antero cewang kertas bank negri dari Oostenryk !). Saingan besar dari ini 'kongsi Duitsch ada kongsi demikian di Engeland jalah „Imperial Chemi[1]cal Industries" dengen kapitaal jang boekan maen besarnja. .Ini doea kongsi tjat dan barang jang dibikin setjara chemisch maskipoen masing-masing soed^ sanget besarnja, roepanja belon poewas, sebab doea-doea tida brentinja tj ari kawan persariketan baroe. Begitoelah masing-masing' telah 5. „Waktoe dewasa”. 355 bikin perhoeboengan dengen fa[1]briek-fabriek...... dynamiet.

Kongsi Duitsch „I. G. Farbenin[1]dustrie” djoega mempoenjai „per[1]hoeboengan” dengen kongsi mi[1]njak „Standard Oil” dan djoega dengen radja auto... Henry Ford. Saingan Inggris dari „I. G. Far[1]benindustrie”, jalah „Imperial Chemical Industries” tida maoe katinggalan dan djoega ada[1]ken sematjem psrsariketan „Kongsi tiga”, jalah antara ia dengen Dupont-concern di Amerika Sari[1]ken dan dengen... „General Mo[1]tors" (saingan dari Ford!).

Seperti djoega negri-negri mem[1]poenjai verdrag - verdrag dan mempoenjai Internationale Hof van Justitie (jalah pengadilan internationaal) begitoepoen kong[1]si-kongsi besar ada jang mempoe[1]njai ”hakim” sendiri. Begitoelah oepama dalem taon 1925 telah ditjiptaken persariketan besar dari fabriek-fabriek lampoe liestriek di antero doenia dan boeat bikin beres perselisihan jang bisa timboel antara marika, ia[1]orang' diriken „pengadilan" sen[1]diri.

Seperti djoega negri-negri besar teeken verdrag boeat tida saling serang begitoepoen antara kongsi kongsi „I. G. Farbenindustrie" di Duitechland, „Imperial Chemical Industries" di Engeland dan...... Chili telah diadaken verdrag boeat tida saling meroegiken, jalan „Stickstoff - Weltpakt” dari Juni, 1929. Kongsi-kongsi besar demikian mempoenjai sifat internationaal (lan tida begitoe perdoelikeh ka[1]pentingan nationaal. Fabriek sendjata Duitsch Krupp tida soengkan djoeal meriam pacia moesoe di waktoe perang... dan biarpoen negri Duitsch dan negri Fransch saling mendelik, kongsi[1]kongsi wadj a Duitsch dan Fransch saling berbisik dan saling bergan deng' tangan.

Dalem boelan September 192*3 oepama. didiriksn „Internationale Rohstahl Gemeinschaft" j alah persariketan fabriek - fabriek Duitsch dan... Fransch. Tida salah kaloe H. Adler kata, kaper^tingan kantong kaoem ka[1]pitalist besar taro di atas kapen[1]tingan negri atawa bangsa (,,dassinpo

Komentar:
BERITALAINNYA
Koran Sin Po 21 April 1928, (Monash University/sinpo.id)
Tiongkok dan Barat.
Minggu, 21 April 2024
Koran Sin Po 30 Maret 1929 (Monahs University/SinPo.id)
Unificatie ka atas atawa ka bawah?
Sabtu, 30 Maret 2024
Koran Sin Po, 24 Maret 1928, (Monash University/SinPo.id)
Organisatie Tionghoa.
Minggu, 24 Maret 2024
Koran Sin Po 20 Maret 1926 (Monash University/SinPo.id)
“Bandjir besar di Brebes,”
Rabu, 20 Maret 2024
Koran Sin Po, 3 Maret 1928 (Monash University/SinPo.id)
Sifat nationaal dari sekola.
Minggu, 03 Maret 2024
Koran Sin Po, 19 Februrai 1927 (Monash University/SinPo.id)
Psychology dari Inggris.
Senin, 19 Februari 2024